woensdag 7 mei 2014

Gevulde paprika's



 
 
Quinoa....

Het was laatst nog in het nieuws.
 Het zou ontzettend gezond zijn, en daarbij een goede vervanger voor rijst en couscous.
Quinoa is rijk aan eiwitten, ijzer en magnesium en vitamine B2 en E. Het past dus prima in een gezond dieet en je kunt er heerlijk mee combineren en experimenteren. Quinoa is een kiem en wordt ongekookt verkocht. Door het te koken in water, of met een bouillonblokje, neemt de Quinoa vocht op en komt de kiem tevoorschijn. Dan weet je dat het klaar is en kun je het verwerken in een lekker gerecht.
















En dat heb ik gedaan.
Zo eten wij graag gevulde paprika's en daar gebruik ik vaak rijst voor. Maar omdat Quinoa een goede vervanger zou zijn, wilde ik dit wel eens uitproberen. Gevulde paprika's lenen zich uitstekend voor om veel groenten in te verwerken.

Wat heb je nodig: (voor 2 à 2 personen)
- paprika's (ik gebruik verschillende kleuren, omdat ik dat mooi vind)
- rundergehakt
- champignons
- ui
- quinoa (Lassie Quinoamix, witte, zwarte en rode quinoa)
- knoflookpoeder (of verse knoflook)
- Italiaanse kruiden
- olijfolie
- geraspte kaas
- bouillonblokje
- ovenschaal

Hoe ga je te werk;

Verwarm de oven voor op 180C, dit is mijn geval een heteluchtoven. Kijk even naar de instellingen van je eigen oven. Vaak is dit zo'n 10 à 15 graden hoger.

Spoel de quinoa schoon en laat uitlekken.

Zet een pannetje water op met een bouillonblokje. Doe hierin de afgespoelde quinoa en breng het al roerende aan de kook. De quinoa is klaar wanneer er een kiem zichtbaar is. Laat uitlekken en zet apart.

Snij van de paprika's het kapje en het kontje af, haal hier het steeltje uit en snij het in kleine stukjes. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika's.

Snipper een ui en snij ook de champignons in kleine stukjes.

Bak het gehakt rul in een pan en voeg daar de gesnipperde ui aan toe.
Wanneer de ui glazig is voeg dan de paprika en de champignons toe. Breng op smaak met de knoflookpoeder en Italiaanse kruiden.
Haal van het vuur en voeg de quinoa toe. Roer alle ingrediënten door elkaar.

Voorzie de ovenschaal van een laagje olijfolie en zet hierin de uitgeholde paprika's.
Vul de paprika's met het quinoa-mengsel en zet in de oven.

Bak de paprika's gaar in ongeveer 30-35 minuten.
Je kunt 5 minuten voordat je ze eruit haalt, de paprika's bestrooien met geraspte kaas. (optioneel). Haal ze er dan uit wanneer de kaas is gesmolten.

Je kunt er nog een frisse salade bij serveren.

Het is een erg lekkere combinatie en wij genieten er dan ook iedere keer van. Ook onze zoon van 14 maanden vind dit erg lekker.
Dit keer heb ik quinoa van lassie gebruikt met 3 kleuren. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de witte quinoa.
Ik gebruik zelf een bouillonblokje om de quinoa op smaak te brengen. Zodoende hoef ik ook geen extra zout toe te voegen aan het gerecht. Maar dit is een persoonlijke voorkeur. Kijk wat je zelf lekker vind en probeer uit!

Mocht je zelf nog een lekker gerecht hebben met quinoa, dan laat het weten. Ik laat me graag inspireren door anderen!

Eet smakelijk!

Liefs Kirsten

www.wherethefoodis.nl (foto quinoa)
www.lassie.nl
www.ah.nl







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen