donderdag 17 april 2014

Foto op hout



 



Eerder heb ik hier al een houten hartje laten zien met daarop een foto. Dat smaakte naar meer en ik heb inmiddels 4(!) foto's op hout aangebracht. Het levert echt blaren op, maar wat een mooi resultaat. En het is weer eens wat anders...

Misschien ken je ze wel. Die grote, houten snijplanken van Ikea. Nooit iets mee gedaan, stond klaar voor het oud vuil.
Ik liep er eens langs en bedacht me dat ik daar mooi mee kon experimenteren. Mocht het niet lukken, kon het alsnog meegegeven worden. Wat had ik te verliezen!

Mijn vriend heeft het blok in 4 gelijke stukken gezaagd en geschuurd en ik kon aan de slag.

Wat heb je nodig:
- een houten ondergrond (een plank, doos, dienblad, tafel)
- Gel Medium (ik gebruik het merk Amsterdam, Pipoos E12,95 voor een tube van 250ml)
- kwast
- een foto of afbeelding (geprint op gewoon papier op een Laserjet-printer, in spiegelbeeld)
- Mod Podge (Pipoos, E8,95 voor een pot van 236ml)

Begin met het schoon en droogmaken van je ondergrond.
Knip of snijd je foto/afbeelding uit in de voor jouw gewenste maat. Mijn plank was ongeveer 23x23cm en ik heb mijn foto af laten drukken op 20x20cm. Zodoende blijf je een rand hout zien. Maar doe vooral wat jij mooi vind.
Breng een laag gel medium aan. Niet een hele dikke laag, maar zeker niet te doen. Zorg dat de hele oppervlakte waarop de foto komt, is voorzien van een laag gel medium.
Plaats je foto/afbeelding ondersteboven, dus met de afbeelding naar beneden, op het met gel medium bedekte voorwerp.
Druk het voorzichtig aan en gebruik bijv. een geo-driehoek om het papier netjes en glad te krijgen en er geen luchtbellen onderzitten. Pas hier mee op, want je papier is nu nat en kan makkelijk scheuren.

Nu het moeilijkste onderdeel...24 uur laten drogen!! Hier staat minimaal 8 uur voor, maar aangeraden wordt om het 24 uur te laten drogen. Doe dit ook!!! Het komt je project uiteindelijk alleen maar ten goede.

Na het drogen maak je het papier vochtig. Niet kleddernat maar vochtig. Gebruik hiervoor een spons of een doek. Vervolgens ga je met je vinger over het papier heen en je zult zien dat het papier loslaat. Ga hiermee door totdat al het papier verwijderd is. Maak het tussentijds weer een beetje vochtig.
Mijn eerste poging mislukte omdat ik te snel met de Mod Podge over de foto ging, terwijl nog niet alle papiervezels waren verwijderd. Gevolg: een witte waas over mijn foto.
Ga dus net zolang door tot je geen papier meer ziet, ook de hele fijne vezels niet. Dit duurt even en het kost je je vingers, maar het is het waard.

Laat dit drogen, je houten ondergrond is tenslotte ook nat geworden, en breng vervolgens een laagje Mod Podge aan. Dit dient als een vernislaagje. Bekijk zelf even of je één laagje voldoende vind. Ik heb er uiteindelijk nog een tweede laag overheen gedaan.

Tip: tijdens het los wrijven van het papier kunnen kleine beschadigingen ontstaan. Doe je niets aan. Dit was bij mij ook zo, voornamelijk langs de randen. Met een heel fijn schuurpapiertje ben ik over de randjes gaan schuren om zo een beetje een retro-look te creëren. Zo kon ik mijn kleine imperfecties maskeren. Dit deed ik overigens vóórdat ik de Mod Podge aanbracht!!

En zo heb je een origineel en leuk cadeau. En ook nog eens zelf gemaakt!

Ben benieuwd wat opa ervan gaat vinden...

Veel succes en plezier!
Lieve groetjes, Kirsten




www.pipoos.nl
www.ikea.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten