maandag 7 april 2014

Foto op hout



Op het kinderdagverblijf van ons zoontje, ging een juf trouwen.
Alle kindjes van zijn groep kregen een houten hartje mee om thuis naar hartenlust te versieren.
En ik had mijn één-jarige zoon natuurlijk een potlood of krijtje in de hand kunnen drukken en kunnen laten kleuren, maar dat zag ik niet zo zitten.
Ten eerste omdat zijn oog-handcoördinatie nog niet je-van-het is en daardoor het potlood alles zou raken, behalve het hartje!!
Ten tweede omdat ik nu eindelijk een foto op hout kon aanbrengen!

Ik zat namelijk al een tijdje te wachten op zo'n kans. En omdat ik dit nog niet eerder had gedaan, vond ik dit een uitgelezen moment. Ik had al meerdere filmpjes op YouTube bekeken en ook Pinterest bleek weer een goede leermeester.

Het hele idee is eigenlijk vrij simpel. Het moeilijkste gedeelte hieraan is het wachten!!! Je moet minimaal 8 uur wachten tot het droog is, maar voor een optimaal effect (en dat wil je natuurlijk hebben) wordt toch echt aangeraden het 24 uur te laten drogen. En voor iemand met niet zoveel geduld, als het op dit soort dingen aankomt, is dat een martelgang!!!!

Wat je nodig hebt is een fotokopie op gewoon printerpapier. Let op; van een Laserjet printer!!! Bij een Inktjet printer heb je grote kans dat de inkt uit gaat lopen en dat komt je project niet ten goede.
Mochten er letters op staan, zorg er dan voor dat je de foto in spiegelbeeld afdrukt!!

Andere benodigdheden:
- gel medium (Amsterdam, bij Pipoos 12,95)
- Mod Podge (Ik heb Mat gebruikt, Pipoos, 8,95)
- een set kwasten
- houten ondergrond (in dit geval een houten hartje)
- vochtige doek

Breng een dun laagje Gel Medium aan op het hout en plaats je kopie met de afbeelding naar beneden op het hartje met de Gel Medium. Wrijf voorzichtig de bubbels eruit met je vingers of een krabber.
Laat 8 uur (bij voorkeur 24 uur) drogen.
Na deze droogtijd pak je een vochtige doek en dep je voorzichtig op het papier. Wrijf nu met je vingers heel voorzichtig over het papier. Je zult zien dat het laagje papier los gaat laten en de afbeelding in het hout is getrokken. Ga hiermee door totdat al het papier eraf is. Maak zo nodig nog een paar keer vochtig. Neem hier ook echt de tijd voor en ga niet heel hard wrijven, zo heb je kans dat je de afbeelding er net zo hard mee afwrijft!!

Als al het papier verwijderd is, laat het hout drogen. Geef dit ook de tijd, voordat je met de volgende stap verder gaat.
De Mod Podge dient als een soort vernis en dat zorgt ervoor dat je foto mooi blijft op het hout.
Breng met een kwast een laag mod Podge aan op de afbeelding. Het zal wit uitslaan, maar dit trekt helemaal weg. Laat ook dit weer drogen. Dit heeft niet zo'n lange droogtijd nodig, zo'n 15 à 20 minuten. Als je het mooi vind kun je een tweede laag aanbrengen en anders laat je het hierbij. Ik heb het zelf bij één laagje gehouden.

Op de achterkant heb ik twee voetafdrukjes geplaatst van mijn zoon, toch een beetje eigen inbreng...

En omdat het mijn eerste keer was en ik dus niet heel veel geduld had, ging het in de linkerhoek niet helemaal goed. Ik drukte te hard met mijn vinger op het papier en deze scheurde. Ik heb het er snel weer opgeplakt en de afbeelding was wel compleet, maar je zag tóch een scheurtje. Dit heb ik een beetje proberen te verbloemen met een schattig strikje...

Al met al, zag het er erg leuk uit en het smaakt naar méér!! Het is een ontzettend leuke manier van foto's verwerken en het zal hier dan ook een terugkerende topic worden!

Liefs, Kirsten

www.pipoos.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten